Vanliga frågor och svar
När du väljer webbhotell kan det vara bra att tänka på följande.
SUPPORT
Vad gäller avseende supporten på webbhotellet?
Vi tar debiterad telefon/fjärrsupport och avgiftsfri support via e-post. Vår kundzon är även fylld med mer tekniska frågor och svar
Vilken epost svarar supporten på?
information@lopnet.se
Vilka tider är supporten öppen?
Mail svaras mellan 7-21, telefon 8-16.
Vilka dagar i veckan?
Måndag till Fredag
Även helger?
Oftast via e-post, ingen telefonsupport på helger.
Övrig tid?
Akutfall, ring någon av våra mobiler.
Hur snabbt får man som regel svar?
Vårt mål är att du ska ha åtgärdat ditt problem inom samma dag, svar ska du ha inom någon timme, oftast kortare.
Vilka garantier lämnar webbhotellet avseende supporten?
Vår support hjälper dig med trubbel med epost och ftp på serversidan, vi kan dessvärre inte hjälpa dig konfigurera ditt e-post program, installera ftp klient eller bistå vid programmering av cgi/php sidor. Det vill säga, vi tar ansvar för att servern ska fungera som den skall, och har du önskemål om ett specifikt program ska installeras, eller något paket till perl så går det oftast att lösa.
Hur når du support? E-post och tel? Bara via formulär?
Generell support e-post, Via ärende på vår support portal så samma person handhar ditt ärende.
PRESTANDA
Går det snabbt att FTP:a upp filer?
Ja, några begräsningar finns dock, du får endast använda ditt ftpkonto från två ipadresser samtidigt, och enbart fem sessioner samtidigt.
Bandbredd = ?
Gigabit via flera operatörer.
TILLGÄNGLIGHET (Uptime/Downtime)
Hur hög tillgänglighet har webbhotellet?
99% enligt vår egna övervakning
Hur ofta är webben nere?
På grund av uppgraderingar tvingas vi ta ner webben/mailen vid korta tillfällen, vid längre stopp förvarnas alltid du som kund via vårt informationsmail. Det senaste åren har våra servrar startats om en gång på ungefär 150 dagar.
Kommer webbhotellet upp i 99 % tillgänglighetsgrad?
Absolut.
Ett av de mest grundläggande kraven bör vara att webbhotellet lämnar någon form av garantier för hur hög tillgänglighet man har. 99,9 % tillgänglighet låter kanske bra, men då ligger webbhotellet nere ca. 3 dagar om året.
Vi lämnar ingen garanti på tillgänglighet utanför vår kontroll, dvs strömavbrott, förbindelseavbrott med internetleverantör etc. Men om felet är vårt lovar vi att lösa det så fort som möjligt.
UTRYMME
Vad räknas med i utrymmet för mitt webbkonto ? - Hemsidan, databas, e-post konton?
Precis, hemsida och sql räknas. Mail räknas separat utöver ditt webbkonto.
Är storleken separat begränsad på MySQL-databas eller ingår den i det totala utrymmet man betalar för?
Utrymmet är inte begränsat så att du kan fortsätta lägga upp mer, vi kommer heller inte att stänge av din hemsida. Om du överskrider gränserna tar vi kontakt och diskutterar eventuell uppgradering av ditt konto, oftast räcker det med att du städar lite.
Hur många MySQL-databaser kan jag ha?
Vi tillåter en normal mängd databaser, har du behov av 14 är det helt okej, såvida du inte har en tabell i varje databas utan använder sunt förnuft och man kan se att du har en struktur.
Hur ofta görs backup?
Vi gör backup på mail/databas och hemsidesutrymme en gång per dag. Vi sparar minst 7 dagar gamla backuper.
TRAFIK
Fri trafik/överföring?
Nej, vi mäter trafiken din hemsida/ftp utnyttjar.
Fritt antal träffar på sajtens webbsidor?
Ja, det är antal megabyte som är intressant. Skulle din hemsida ta väldigt mycket resurser t.ex CPU, RAM, MySQL-anslutningar kommer vi att kontakta dig och be dig förbättra din programmering.
Om ej fri trafik/överföring;
Vad händer om jag överstiger den trafik jag betalat för ?
Om du vet med dig att du kommer få ökad trafik under ett visst antal dagar, på grund av någon kampanj etc är det helt okej, du får gärna förvarna oss. Men annars betalar du enligt aktuell prislista för överstigande gigabyte.
Debiteras det extra för detta, dvs kan jag drabbas av extra kostnader om någon trafikgräns överskrids (stoppar ej trafiken)?
Ja, det kan bli merkostnader om du överskrider trafikgränsen. Låt säga att du har en trafikgräns på 1 gigabyte per dag. Och att du under en vecka (5 dagar) har såpass mycket trafik att det drar 3 gigabyte per dag. Resterande dagar i månaden har du ca 200 megabyte per dag. Då får du betala de 10 gigabyte du låg utöver din kvot. dvs 40 kronor med nuvarande prislista.
Utöver trafik mäter vi disk io och cpu belastning
Där vi inte har någon begräsning men belastning ska gå hand i hand med antalet besökare du har, har du en site med 10 unika besökare per dag ska din site inte ta 25% av serverns processor/diskIO kapacitet. Vi meddelar när vi tycker det börjar bli för mycket. Ibland händer det att något plötsligt gått fel och din användare tar väldigt mycket kraft, i de fallen de pågår under en längre tid lägger vi in en htaccess med deny och kontaktar dig så du kan åtgärda felet.
FORUM
Har webbhotellet någon FAQ?
Ja, men den innehåller en del sökvägar etc så den måste du logga in för att komma åt.
Har webbhotellet ett användarforum?
Nej.
WEBBHOTELLETS WEBBSAJT
Är webbsajten på svenska?
Givetvis, eftersom vi vänder oss till svenska kunder.
Får du svar på alla viktiga frågor via webbhotellets webbsajt?
Förhoppningsvis, annars får du gärna maila dina frågor så försöker vi lägga upp dom här.
Har webbhotellet driftsinfo på sin webbsajt (Viktigt!)?
Om vi har driftsstopp sätts detta automatiskt ut på vår förstasida.
Är du inte nöjd med webbhotellets webbsajt lär du inte bli nöjd med resten heller!
Så sant så, vi som sköter det hela är duktiga på unix, terminal, kompilering och låter dig sköta webbdesignen
KONTROLLPANEL/KUNDZON
Hur fungerar kontrollpanelen på webbhotellet?
Du loggar in i vår kundzon med ditt ftp-login, och kan där se hur mycket data du lagrar just nu, komma åt statistik, skapa ftp alias. Administrerar mailkonton, maillistor, forwarders, autosvar etc gör du enkelt ifrån vår kundzon, dock på engelska.
Vilka filer kan jag återskapa från backupen själv?
Du kan i kundzonen återskapa filer från ditt webbutrymme och hela din mysqldatabas.
Är kontrollpanelen bra?
Självklart, då den är egenutvecklad och funktioner tillkommer hela tiden
Finns alla funktioner och fungerar allt?
Ja.
Någon som har negativa synpunkter på webbhotellets kontrollpanel?
Nej, saknas något eller har du några speciella önskemål försöker vi tillgodogöra dessa, ofta utan extra kostnad.
Cpanel (ver 9.3 eller senare) är ett exempel på en bra kontrollpanel.
Möjligt, men den stödjer inte alla de program vi använder på våra servrar, så vi skulle behöva ha flera kontrollpaneler, vi försöker samla allt på ett ställe.
Finns det en fungerande demo av webbhotellets kontrollpanel?
Ja, kontakta oss för inloggningsuppgifter.
OM DU HAR EN DOMÄN IDAG...
Får du själv peka om domänen till ditt nya webbhotell, och kan du göra detta direkt?
Ja, du får själv deligera om den til våra namnservrar, och det kan göras såfort vi har ett avtal mellan oss och kund.
Är det några kostnader förenade med flytten av domänen?
Vi tar enbart betalt om du begär hjälp med att flytta din domän. Annars har vi inga avgifter för det.
Hur fort är domänen igång fullt ut?
Från det att vi har gått igenom beställningen tar det 5 minuter för oss att lägga upp ditt ftp konto och ställa in mail, dns etc.
OM DU EJ HAR DOMÄN...
Vad kostar det extra att registrera den domän du vill ha?
Vi tillhandahåller registrering, mot förskottsbetalning, ett år kostar 100kr.
Hur fort är domänen igång fullt ut?
Från det att vi har fått betalningen tar det 5 minuter för oss att lägga upp ditt ftp konto och ställa in mail, dns etc.
PRISER
Är priser inkl. moms (många webbhotell har priser enbart exkl. moms, och ofta är det mycket svårt eller omöjligt och veta om priserna är exkl. moms)?
Våra priser är alltid exkl moms då vi främst vänder oss till företag.
Prismässigt är den enda intressanta jämförelsen följande (med 1 års bindingstid);
Därför har vi baserat vår prissättning på 1år men vi skriver även jämförelsepris per månad.
Kostnad för vad du vill ha första året.
Vi har olika "standard" paket att välja mellan, passar inte något av dessa, kan vi alltid skräddarsy ett för just era behov.
Kostnad för vad du vill ha under kommande år
Ökar dina besökare finns risk för ökade kostnader, men ökade besökare är väl ett angelänt problem.
KOSTNADSFRÅGOR
Vad ligger uppläggningsavgiften på?
0 kr i uppläggningsavgift/startavgift kalla det vad du vill.
Vad är kostnaden per år?
Beroende på paket, titta på vår produktsida för mer information.
Årsvis fakturering?
Ja, faktueras för kalenderår vid årsskiftet. På första fakturan betalar du för resterande dagar första året, sedan kommer en faktura för nästa år i december, med förfallodag sista december detta år.
Fakturerings avgift?
Nej.
Kostnadsfri support via e-post?
Givetvis för frågor som rör webbhotellet, åter igen, vi kan inte stå till tjänst med att konfigurera ditt e-post program etc.
Tillkommer kostnad för POP3/IMAP4, och i så fall hur mycket?
POP3, IMAP4 och wap/webbmail ingår kostnadsfritt.
AVTAL
Vad är tillåtet och vad är inte tillåtet?
Det som är lagligt i sverige. Dessutom har vi som etisk policy att inte ta emot kunder vars sysselsättning är med pornografiskt material.
Hur lång bindningstid har du?
Du betalar per helt år i början av varje år. Dvs sluter vi ett avtal från och med maj får du viss rabatt på första fakturan gällande perioden jan-maj, nästa faktura kommer sedan den 1 januari.
Hur lång uppsägningstid har du?
Obefintlig uppsägningstid.
När kan du säga upp avtalet... i relation till din bindningstid?
När som helst.
Hur gör du för att säga upp avtalet (via brev, via e-post...?)
Via e-post är att föredra, du får en bekräftelse via mail.
ÖVRIGT
Övervakning dygnet runt på hela nätverket?
Ja
Klustrade servrar?
Nej, men diskspeglining till annan server varje natt
Antal alias = ?
Dina obegränsade domänalias fungerar på det här sättet: Du har din hemsida www.dindomän.com. Där har du en mapp som heter personal, då kan du komma åt den genom www.dindomän.com/personal eller personal.dindomän.com.
Grafisk webmail?
Ja, mail.dindomän.com, om ni önskar kan du göra om inloggningssidan så den passar er resterande sida.
Anti-spam filter?
Ja, ingår utan extra kostnad.
Anti-virus filter?
Ja, ingår utan extra kostnad.
WAP?
Ja, mail.dindomän.com
Q: Om jag inte vill ha spamfilter på min domän/enstaka adress hur går jag tillväga då?
Du kontaktar oss så stänger vi av spamfilter för din domän, eller så sätter vi en högre tolerans för din domän. Likaså för enskillda e-postadresser.
Q: Vad händer om utrymmet går i taket, dvs om jag förbrukat allt tillåtet utrymme?
Dvs vad händer om jag efter detta försöker lägga in fler filer?
Får jag ett felmeddelande?
Vad händer t.ex. om någon i dylikt läge lägger in en text i ett forum? Får denna person ett felmeddelande om att det inte finns ledigt utrymme?
Får jag förvarningar via e-post när mitt utrymme börjar närma sig gränsen?
Utrymmet är inte begränsat så att du kan fortsätta lägga upp mer, vi kommer inte heller stänge av din hemsida. Om du överskrider gränserna tar vi kontakt och diskutterar eventuell uppgradering av ditt konto, oftast räcker det med att du städar lite.
Q: Hur många MySQL-databaser ingår?
Använt sunt förnuft, har du 43 databaser med två tabller i varje kommer du få ett surt mail, men har du verkligen anvädning för alla dom databaserna så, varsågod.
Q: Är det någon begränsning på hur mycket utrymme databasen får ta?
Frågan är alltså om det finns någon gräns utöver det utrymme som jag betalat för.
Får jag i så fall förvarningar om när denna gräns för databasen börjar närma sig?
Ja, den räknas med i ditt totala ftp utrymme. Du får ett personligt mail ifrån oss när vi fått tillräckligt många varningar på ditt konto.
Q: Vilken version av MySQL?
Version 5
Q: Är det möjligt med extern åtkomst till MySQL?
Nej, men du kommer åt alla dina databaser via phpmyadmin eller mysql via ssh. Har du fast IP kan vi öppna för extern åtkomst, antingen via vår kundzon (endast ett ip), har du fler IP får du kontakta oss.
Q: Vilken PHP-version?
PHP 5. Mailstöd? Ja. Filuppladdning? Ja. GD 2.0? Ja.
Q: Kan jag använda andra versioner av PHPmyadmin?
Du kan använda egna sql, php/cgi administreringsprogram om du själv installerar dom, men dom måste ligga på servern, och för att det ska vara krypterat rekomenderar vi våran förinstallerade phpmyadmin.
Q: Kan jag - utan kostnad - själv flytta över min .SE domän till webbhotellet?
Hur gör jag detta?
En domän kan flyttas från ett webbhotell till ett annat genom en automatisk ompekning via NIC.SE:s webbsajt utan kostnad från oss.
Q: Hur flyttar jag min .nu samt .com/.net/.org/.biz/.info domän till webbhotellet?
Är det någon kostnad förenad med denna flytt?
Vi tar inte ut någon kostnad för en flytt av domännamn, och det gör du hos din registry (den du har köpt domänen av).
Q: Hur lång tid tar det innan den via nic.se gjorda ompekningen fungerar?
Det blir ingen stilleståndstid?
Såfort du får inloggningsuppgifter ifrån oss via mail är domänen upplagd i våra servrar och redo att pekas över, sen är det upp till nic.se hur lång tid det tar.
Q: Är det någon extra kostnad om man vill ha mer än en domän på webbhotellet?
Hur mycket kostar extra domäner?
Du kan knyta fler domäner till samma konto, antingen som egna konton eller som alias. Det ena alternativet är med egna ftp login. När du besöker domänerna ser dom ut som två olika hemsidor. Dom delar dock resurser som mailkonton, ftputrymme etc. Eller som domänalias dvs ovsett vilken domänadress du besöker får du samma innehåll. Domänalias kontaktar du oss för att lägga till, medans en separat domän kan du lägga till i kundzonen.
Q: Vilka domäner fungerar på webbhotellet?
Alla typer av domäner? Alla domäner som är "första klass" domäner, till exempel .com, .nu, .ws, .se, vi kan inte ta hand om .co.uk eller .pp.se. Domäner med specialtecken samt å, ä och ö i namnet fungerar tyvärr inte med all vår mjukvara.
Q: Subdomän (http://subdomän.dindomän)?
Hur många? virtuellt hur många som hellst.
Q: Kan jag få egna felsidor... även till subdomäner (*.mindomän) som jag skapat?
Hur skapar jag egen 404-felsida/egna felmeddelanden?
Ja, du kan ha egna 404, 500 etc felmeddelanden, förvalt är det notfound.html, men du kan kontrollera exakt med en .htaccessfil
Q: Kan jag se statistik för min webbsajt?
Ja, med awstats. Hur ofta uppdateras statistiken? En gång i timmen.
Q: Finns det någon storleksbegränsning för e-postmeddelanden?
Ja, 100Mb per mail.
Q: Kan jag hämta arkiverade epost-meddelanden från en mailinglista / diskussionslista?
Nej.
Q: Kan jag upprätta flera FTP användare?
Hur och hur många?
Ja, via vår kundzon, och max 1 respektive 5 stycken.
Q: Finns det någon storleksbegränsning på de filer jag laddar upp?
Ja, en fil kan max vara två gigabyte.
Q: Kan jag ladda upp filer via min webbsajt till mitt webbhotell?
Nej, men du kan själv skriva ett phpscript som gör detta.
Q: Kan jag ändra speciella PHP-inställningar (t.ex. "register globals off)?
Ja, vissa kan du ändra men vi har satt en rätt så snäll inställning från början, är du tveksam om just någon speciell, hör av dig, så ska vi undersöka.
Q: Kan jag som användare lägga in cronjobs (schemalagda aktiviteter) på servern?
Ja, det går att göra i vår kundzon.
Q: Kan jag använda en egen mailserver för att ta emot email för den domän som jag har?
Ja, men mailen går genom vår server och skickas vidare till din.
Q: Hur ska inställningarna se ut i mitt e-postprogram?
Vi använder i8t.com som inkommande server, i8t.com som utgående. Ditt kontonamn är din fulla epostadress.
Q: Om min internetleverantör har stängt för utgående port 25, kan jag använda mig av webbhotellets SMTP-server för utgående post?
Ja, på port 587 för ssmtp (STARTTLS).
Q: Stödjs PDF-generering från PHP-script?
Ja.
Q: Kan jag via enkla rutiner (kontrollpanelen) på webbhotellet skapa lösenordsskyddade sidor (alltså enskilda sidor/kataloger som kräver inloggning), där jag själv lägger upp användare och behörigheter (htaccess)?
Ja.
Q: Hur kan jag själv säkerhetskopiera min databas (dvs utöver via externt FTP-program där jag kopierar filerna från webbhotellet till hårddisken för att skapa en lokal säkerhetskopia)?
1) Gå in i phpMyAdmin (via "Databases")
2) Klicka på databasens namn (till vänster)
3) Välj "Structure and data" under "View dump"
4) Markera "zipped"
5) Klicka på "Go"
Q: Om jag skulle vilja avsluta mitt webbhotell, hur går jag då tillväga?
Skapa ett ärende genom att skicka ett mail till oss.
Q: Vilken PHP-version har ni?
Du väljer med DNS vilken version du vill nyttja, vi har 5.6-7.4 i skrivande stund (2020 juni)